Bokutgivning - lite som att segla

Branschen är en utmaning. Många vill ge ut böcker och många vill tjäna pengar. Men det är bra. För om man vore helt ensam om att vilja ge ut en bok så skulle man ha oöverstigliga problem framför sig. Istället gäller det att lära sig navigera i de här farvattnen. Man kan se på bokutgivning som en segeltur. Med sjökort, kompass och en duglig skuta kommer man ganska långt.

I skärgårdens farleder slåss stora tankerfartyg, finlandsfärjor och småbåtar med varandra i en enda röra. Det finns regler, men inte alla verkar känna till dem eller bry sig. Samma sak verkar gälla i förlagsvärlden. Det gäller tydligen att vara finurlig, påstridig och uppfinningsrik.

I supertankerklassen har vi Bonniers och förlag som Norstedts som nyss blivit uppköpta av Storytel. De stora förlagen ger ut några tiotal böcker per år. Det är konkurrens om en biljett till den båten. Men det finns ungefär 10 000 manus som vill bli böcker i omlopp varje år. När de här jättarna dessutom köper upp varandra, hur påverkar det möjligheterna?

I Bonnierflottan finns flera halvstora fraktfartyg med lätt igenkännbara namn. Men det finns hundratals förlag, de flesta små och mellanstora. Och sen dräller det av småbåtar, jollar och pråmar . Det går att få biljett till en av färjorna, men utbudet är begränsat. Lättare då att hyra en liten båt och ta en tur.

Just nu ligger jag väl förankrad i en dold vik på en kobbe långt ut i skärgården. Jag spanar med min kikare på trafiken längre bort och bidar min tid.

 

 

Motstånd
Nu är det snart dags för e-boken